Preloader logo

Pokrzywa i jej niezwykła moc

wszędobylska pokrzywa

Pokrzywa – bez trudu potrafimy ją znaleźć, ale w skutek jej parzących właściwości, omijamy z daleka. A to, WIELKI BŁĄD!

Pokrzywa jest jednym z moich ulubionych „chwastów”. I to nie tylko ze względu na jej walory smakowe, które wykorzystuję w wielu potrawach i napojach, ale przede wszystkim dlatego, że jest nieocenioną i niedocenioną skarbnicą witamin, minerałów i innych składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

O nieograniczonej dostępności w moim miejscu zamieszkania nie wspomnę! I o tym, że jej jedyną ceną, którą trzeba zapłacić przy zbieraniu, jest parę bąbli. Jeśli robimy to umiejętnie, jest absolutnie GRATIS!

w pokrzywie siła

 

Co należy wiedzieć o pokrzywie:

 

Bogactwo witamin

A – jest niezbędna w procesie widzenia, wzmacnia układ odpornościowy i może zapobiegać rozwojowi nowotworów, poprawia wygląd skóry,

C – znana z tego, że wspomaga odporność organizmu. Jest skutecznym przeciwutleniaczem, który zapobiega procesom starzenia się (także skóry), poprawia pracę układu krążenia i działa przeciwnowotworowo,

E – to silny przeciwutleniacz, chroniący organizm przed stresem oksydacyjnym i uszkodzeniem komórek, wywoływanym przez wolne rodniki. Przeciwdziała zakrzepom. Wpływa na prawidłową wydolność mięśni i wytwarzanie nasienia mężczyzn. Jest niezbędna w ciąży, ponieważ jest współodpowiedzialna za jej utrzymanie i prawidłowy rozwój płodu, stąd jej obiegowe miano „witaminy płodności”. Ponadto witamina E wspomaga prawidłowe funkcjonowanie wzroku.

K – naturalnie występuje w dwóch postaciach – witamina K1, syntetyzowanej przez rośliny (fitochinon) oraz witamina K2, (menachinon) syntetyzowana przez bakterie. Odgrywa istotną rolę w procesie krzepnięcia krwi, zmniejsza nadmierne krwawienia miesiączkowe. Wykazano, że witamina K może także hamować rozwój nowotworów, co więcej ma istotny wpływ na gospodarkę wapniową oraz odpowiednie uwapnienie kości.

pokrzywy czar

 

Składniki mineralne

Żelazo – najważniejszy składnik hemoglobiny, niezbędny w procesie tworzenia czerwonych ciałek krwi w szpiku kostnym. Bierze udział w syntezie DNA, Składnik potrzebny do prawidłowej budowy skóry, włosów i paznokci, a także do sprawnego funkcjonowania układu odpornościowego i nerwowego. Dzięki potężnej dawce witaminy C, która występuje w pokrzywie, żelazo może zostać w sposób optymalny wchłonięte przez organizm.

Potas – wpływa na gospodarkę wodną organizmu. Zapewnia prawidłowe funkcjonowanie nerwów i mięśni, zwiększa przepuszczalność błon komórkowych.

Wapń – podstawowy budulec kości i szkliwa. Odgrywa znaczącą rolę w przewodzeniu impulsów nerwowych, w procesie krzepnięcia krwi, czy w mechanizmie skurczu mięśni.

Krzem – odpowiada za kondycję włosów i paznokci. Przyspiesza regenerację naskórka, ponieważ bierze udział w syntezie kolagenu, elastyny i kwasu hialuronowego (elementarnych składników budujących skórę). Krzem ma fundamentalne znaczenie w procesie tworzenia się struktur kości, tkanki łącznej i chrząstek. Przyspiesza zrost kości po zabiegach chirurgicznych. Zalecany w chorobach zwyrodnieniowych stawów i krzywicy, a także w profilaktyce miażdżycy. Krzem odgrywa także ważną rolę w detoksykacji organizmu, gdyż pomaga usunąć złogi

Magnez – zwiększa wytrzymałość kości (jest ich podstawowym składnikiem). Bierze udział w przewodnictwie nerwowym, kurczliwości mięśni, wpływa na przepuszczalność błon komórkowych. Działa przeciwstresowo i usprawnia funkcjonowanie mózgu. Opóźnia procesy starzenia się organizmu.

 

Jakie dolegliwości leczy pokrzywa

  • – schorzenia dróg moczowych (stany zapalne i zakażenia bakteryjne układu moczowego).
  • – kamice nerkową i choroby woreczka żółciowego
  • – redukuje stany zapalne i łagodzi ból
  • – szeroko stosowana w leczeniu chorób narządu ruchu,
  • – alergie
  • – wspomaga odchudzanie
  • zalecana w stanach ogólnego osłabienia.

 

Jak i kiedy zbierać pokrzywę

Zrywać młode listki z pędów i czubki pędów (do czwartego liścia).

Najlepsze właściwości lecznicze mają młode liście pokrzywy, zbierane przed pierwszym kwitnieniem. Gdy przegapimy ten moment, wszystko to, co w tej roślinie najlepsze przejmą jej kwiaty, a następnie nasiona. Przełom kwietnia i maja to czas, kiedy wyruszam z koszem, czy poszewką na leśną polanę i obrywam to drogocenne „zielsko”. Cały swój zbór przeznaczam do suszenia, tak by herbatę z pokrzywy pić przez cały rok. Do celów kulinarnych pokrzywę zbieram, aż do jesieni. Niemniej, zawsze staram się wybierać młode pędy rosnące w mało nasłonecznionych miejscach. Gwarantuje to ich dużą soczystość i miękkość.

zbieranie pokrzyw

 

Pokrzywa w kuchni

 

Pokrzywę można jeść na wiele sposobów:

Gotowaną w zupach, smażoną w jajecznicy, omlecie, zapiekaną z warzywami, jako farsz do pierogów, dodatek do makaronów, sałatek… Ona naprawdę ma spory potencjał!

pokrzywa w kuchni

Do picia

Do napojów smoothies, herbat, sok

 

 

 

 

 

There is 1 comment
  1. FizzySlimRuigO

    Doskonale opisany temat. Ciekawi mnie więcej informacji na ten temat. Pozdrawiam autora.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

17 + 10 =

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://www.zdrowe-odchudzanie.edu.pl/wp-content/uploads/2017/12/fullsizeoutput_9ee-e1513805187421.jpeg);background-size: cover;background-position: center center;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 225px;}