Preloader logo

Kiszone ogórki, czyli zdrowy ferment…

składniki na dnie słoika

Kiszone ogórki!

Ogórki wydały na świat całą rzeszę owoców, i ciągle jakieś nowe zasilają szeregi ekspansywnych krzaków, śmiało wkraczających na nieswoje grządki i oplatających wszystko, co stanie im na drodze. A ja nic, tylko przecieram szlak między kuchnią, a rozrastającym się ogrodem. Jeśli uporam się ze zbiorem, to zaprawiam. I tak w kółko. Śmiało można powiedzieć, że w tych czynnościach jestem “zakręcona”, jak wieczko od słoika i kiszę się w kuchni razem z ogórkami.

układanie ogórków w słoiku

Lecz jeśli z tego fantastycznego procesu fermentacji uzyskam, takie cechy jak one, to dlaczego NIE?!

kiszony "przekładaniec" warzywny
kiszony “przekładaniec” warzywny

O cudownych właściwościach kiszonych warzyw i owoców dowiedziałam się stosunkowo niedawno. Do tej pory, moja wiedza w tym temacie ograniczała się do kiszenia ogórków i ich konsumpcji, dodam że ze smakiem. Horyzonty informacji poszerzył oczywiście – facebook, który zrzesza miłośników kiszenia „co popadnie”. Zresztą do paru grup już należę 😉

kiszone warzywa
kiszone warzywa

A skoro już zasiałam ferment, to troszkę go rozwinę.

Kiszenie, to jeden ze starych sposobów przechowywania żywności. Nie dość, że sprawia, iż w zimie możemy się cieszyć ogrodowymi nadwyżkami z lata i jesieni, to dodatkowo wzbogaca je o wiele składników!

  • Kiszonki uszlachetniają produkty o witaminy A, C, E, K, PP oraz witaminy z grupy B. Witaminy A, C i E to przeciwutleniacze, które usuwają z organizmu wolne rodniki. Zaś wolne rodniki to, związki które zapoczątkowują procesy nowotworowe, sprzyjają powstawaniu miażdżycy i starzeniu się organizmu. Spożywanie kiszonek sprawia, że troszkę opóźniamy te mechanizmy.
  • Kiszonki dostarczą także wielu składników mineralnych takich jak: wapń, potas, magnez, żelazo i fosfor. DOSKONAŁE jako lekarstwo NA KACA!
  • W trakcie fermentacji tworzy się acetylocholina, która odpowiada za przekazywanie impulsów nerwowych, dodatkowo obniża ciśnienie krwi oraz zwiększa perystaltykę jelit.
  • Kiszonki mają niską wartość kaloryczną, znacznie mniejszą niż świeże surowce, ponieważ węglowodany zostają wykorzystane do fermentacji. Zawierają dużo błonnika i kwasu mlekowego. Dzięki czemu wspomagają odchudzanie, poprawiając pracę układu pokarmowego, oczyszczają organizm z toksyn, obniżają poziom cholesterolu i regulują wypróżnianie.
  • Atutem kiszonek jest to, że są one produktami przetworzonymi w sposób naturalny, metodami biologicznymi.

A teraz czas by napisać o tym, jak ja kiszę ogórki

 

kiszone ogórki przed zalaniem solanką

 

Składniki na kiszone ogórki

  • Ogórki
  • Chrzan
  • Czosnek
  • Koper
  • Liście czarnej porzeczki
  • Sól
  • Woda

Wykonanie

Na dno słoika układam liście porzeczki, dodaję dużo chrzanu (on jest gwarantem utrzymania twardości ogórka), parę ząbków czosnku, koper. Następnie układam ogórki.

składniki na dnie słoika
składniki na dnie słoika

Całość zalewam solanką – na 1 litr wody (zimna woda z kranu) 1 kopiata łyżka soli.

prawie gotowe kiszone ogórki
prawie gotowe kiszone ogórki

Zakręcam słoik i odwracam go do góry dnem – pozostawiam na około 2 godziny. Dzięki tej czynności mam pewność, czy pokrywka „trzyma”. Jeśli nie – wymieniam na nową!

ogórki w słoiku
ogórki w słoiku

 

 

Udanego kiszenia!

 

kiszonki warzywne
kiszonki warzywne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

1 × 1 =

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://www.zdrowe-odchudzanie.edu.pl/wp-content/uploads/2017/12/fullsizeoutput_9ee-e1513805187421.jpeg);background-size: cover;background-position: center center;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 225px;}